niedziela, sierpnia 08, 2010

Ponowocześność

"W społeczeństwie po-nowoczesnym stało się jasne, że nie istnieje żadne prawdziwe JA, a różni inni zawsze będą MNIE postrzegać rozmaicie. Stałą tożsamość zastępuje zmienna tożsamość sytuacyjna – dostosowana do warunków i granej roli społecznej. Każda jednostka ma płynną, niedookreśloną tożsamość wpisaną w wielorakie JA, którym odpowiada jeszcze większa różnorodność MNIE (JA odzwierciedlonych).
Skoro nie ma stałego JA, należy za każdym razem kreować JA na użytek danej interakcji, kształtując pożądany obraz mnie w oczach interakcyjnych partnerów – ale zmienność ich perspektyw postrzegania mnie utrudnia rozpoznanie Ja odzwierciedlonego. Relacja JA – MNIE i całą tożsamość jednostki jest zmienną konstrukcją społeczną."
Teoria komunikacji społecznej. M. Mrozowski.

Proszę zwrócić uwagę, że nie jest to doprawianie gęby nam przez innych ludzi, tak jak w "Ferdydurke" Gombrowicza, ale raczej nakładanie masek przez nas samych. A pod maską będzie człowiek bez właściwości.

0 komentarze: